توضیح فشرده:
برای ساختن یک فیلم خوب به سه چیز نیاز دارید: فیلمنامه، فیلمنامه و فیلمنامه (آلفرد هیچکاک).
در دوره فیلمنامه نویسی متوسط، شما نگارش فیلمنامه در ساختار سه پرده ای را می آموزید. هر ساله، تقریبا بیش از نود درصد فیلمنامه های فیلمهای سراسر جهان در ساختار سه پرده ای نوشته می شوند. ترکیب “ساختار سه پرده ای در فیلمنامه نویسی” به قدری تکرار شده که به نظر می رسد از اهمیت آن کاسته شده و فیلمسازان جوان و جویای نام در پی انداختن طرحی نو و نگارش فیلمنامه در الگوهای دیگر هستند. اما وقتی به تلاش هر روزه و مداوم فیلمنامه نویسان و تئوریسینهای سینمای آمریکا در گسترش و نو آوری در این ساختار توجه می کنیم، پی به راز موفقیت این سینما می بریم. سینمایی که دولتهای همه کشورهای چهار قاره دیگر به فیلمسازان خود سوبسید و کمکهای بلاعوض می دهند تا سینمای کشورشان در مقابل سینمایی سقوط نکند که دولتش حتی یک سنت هم به فیلمسازانش سوبسید نمی دهد! و بخش مهمی از این موفقیت با تمرکز بر ساختار سه پرده ای بدست آمده.
توضیح مبسوط:
اگر قصد ورود به سینمای حرفه ای به عنوان فیلمنامه نویس، کارگردان و حتی تهیه کننده دارید، تنها راهتان تسلط بر ساختار سه پرده ای است. اگر فیلمنامه نویس هستید و قصد فروش فیلمنامه تان را دارید باید در ساختاری بنویسید که ذهن تماشاگر بیش از صد و بیست سال است که آن را می شناسد. اگر کارگردان هستید و می خواهید برای ایده تان، تهیه کننده یا سرمایه گذار بیابید، بهترین و کوتاهترین مسیر ساختار سه پرده ای است. اگر تهیه کننده هستید و نمی دانید دست به تولید کدامیک از فیلمنامه هایی بزنید که به دستتان رسیده، بهترین معیار و ملاک برای ارزیابی موفقیت فیلم، تسلط بر ساختار سه پرده ای است. ساختار سه پرده ای در سینما بر هر درد بی درمان دواست!
تجربه تجربه سالها تحصیل در داخل و خارج از کشور، برگزاری تعداد زیادی کارگاه آموزشی در جشنواره های بین المللی به عنوان مدیر کارگاه و مدرس فیلمنامه نویسی و نیز حضور به عنوان مدرس مدعو در یکی از معتبر ترین محافل آکادمیک سینمایی کشور (دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر) به من یاد داده که نقطه ضعف کلاسهای فیلمنامه نویسی، تاکید صرف بر آموزش اصول تئوریک است. در صورتیکه دانش، با کار، تجربه و آزمون و خطا تبدیل به مهارت می شود. و البته آنچه که موفقیت شما به عنوان فیلمنامه نویس را تضمین می کند، مهارت شما در نوشتن است.
به همین دلیل دانشجوی شرکت کننده در دوره متوسط فیلمنامه نویسی، با یک ایده اولیه و حتی خام در دوره حاضر می شود. سپس در طول ترم، طی دوازده جلسه همگام با پیشرفت کلاس، بر اساس آنچه که در هر جلسه می آموزد، طرحش را گسترش داده و در پایان ترم به یک تریتمنت فیلمنامه بلند سینمایی در ساختار سه پرده ای می رسد.
تعداد جلسات: 12 جلسه
نحوه برگزاری: هر دو شکل حضوری و آنلاین
- جلسه اول: موضوع و ساختار
- جلسه دوم: خلق شخصیت داستانی و ساختار شخصیت داستانی
- جلسه سوم: داستان و شخصیت داستانی
- جلسه چهارم: آغاز داستان، پایان داستان
- گام پنجم: پیرنگ بیرونی و پیرنگ درونی
- جلسه ششم: صحنه، سکانس، پرده
- جلسه هفتم: ایجاد خط داستانی
- جلسه هشتم: نگارش طرح چهار صفحه ای
- جلسه نهم: نگارش طرح هشت صفحه ای
- جلسه دهم: نگارش تریتمنت
- جلسات یازدهم و دوازدهم: بررسی و رفع اشکال آثار دانشجویان